Découvrir la vie en France! - Reisverslag uit Grenoble, Frankrijk van Marie Hout - WaarBenJij.nu Découvrir la vie en France! - Reisverslag uit Grenoble, Frankrijk van Marie Hout - WaarBenJij.nu

Découvrir la vie en France!

Door: Marie van Hout

Blijf op de hoogte en volg Marie

02 Oktober 2012 | Frankrijk, Grenoble

Bonjour à tous!

Merci beaucoup pour tous les réactions! Het is heel erg leuk om ze te lezen!

Ik ben inmiddels helemaal ondergedompeld in het Franse leven en ik kan jullie gelukkig vertellen dat ik daar heel goed aan kan wennen! De bruine boterhammen zijn vervangen door ‘pain aux céréales’ (een soort kleinere en gezondere versie van het klassieke Franse stokbrood, want aan de echte baguettes kan ik toch niet echt wennen..) en de Hollandse belegen kaas door ‘la vache qui rit’. Ook een croissant als ontbijt en wijn bij het avondeten zijn geen uitzondering meer. Bepaalde clichés zijn inmiddels al bevestigd : stoppen voor een zebrapad is hier heel optioneel, de gemiddelde Fransman gaat goed gekleed door het leven en de gemiddelde Fransman is trots op zijn land. In de vrij korte tijd dat ik hier ben, is het me al twee keer overkomen dat een Fransman uitgebreid de tijd neemt om me uit leggen hoe geweldig Frankrijk is (‘‘De perfecte mix tussen de te strakke Duitse cultuur en de te ‘losse’ Zuid-Europese cultuur vind je alleen hier in Frankrijk!’’). Erg grappig om mee te maken, want zoiets hoor ik een nuchtere Nederlander nog niet zo snel zeggen over ons leuke, kleine landje.

Deze week is alweer mijn derde collegeweek hier, de tijd gaat snel! Het volgen van de colleges valt af en toe niet mee, want het vereist veel concentratie om het snelle Frans een beetje te kunnen begrijpen en daarbij duren de colleges vaak drie uur lang. Gelukkig vind ik de onderwerpen van de colleges heel interessant. Naast de Franse taallessen en een vak over de positie van Frankrijk in Europa en in de wereld, volg ik vakken over geopolitiek, de Europese Unie, de media en internationaal recht. Het vak over de EU is het meest intensieve vak, want dit wordt gehouden in een kleine groep van ongeveer 15 Franse derdejaars studenten, waarbij iedereen in totaal 5 presentaties moet houden. Aankomende maandagochtend (in alle vroegte, want het begint ook nog eens om stipt 8:00, dat zijn we in Nederland niet gewend!) ga ik mijn eerste ‘exposé’ houden, best wel een beetje spannend!

Met studeren heb ik het dus lekker druk, maar over afleiding heb ik gelukkig ook zeker niet te klagen! Elke week worden er genoeg feestjes georganiseerd en de vele (studenten-) bars in Grenoble zijn erg gezellig. Verder staan er ook veel leuke dingen op de planning: een ‘hiking-weekend’ in de bergen, een weekend Lyon en natuurlijk mijn 21e verjaardag!

Afgelopen weekend was heel bijzonder: papa en mama kwamen naar Grenoble!! Ik heb er het hele weekend intens van genoten dat ze hier waren en dat ik ze alles kon laten zien. Op vrijdagmiddag zag ik ze vanuit het keukenraam aan komen rijden in de camper. Het was heel bijzonder en tegelijkertijd ook meteen heel vertrouwd om ze hier in Grenoble te zien. Vrijdagmiddag hebben we een bezoek gebracht aan de universiteit; papa en mama hebben op de houten collegebanken gezeten en even koffie gedronken tussen de Franse studenten. Vrijdagavond zijn we de stad ingegaan voor een wijntje op terras.
Heel toevallig was dat we op deze vrijdag alle mensen hebben ontmoet die ik op mijn eerste dag hier in Grenoble ook ontmoet heb! In mijn appartementje hebben papa en mama uiteraard mijn huisgenoten ontmoet. Op de universiteit kwamen we Marie (ik heb veel naamgenoten hier in Frankrijk!) tegen, de Franse studente die mij de eerste dag heeft opgewacht op het treinstation van Grenoble om me naar mijn kamer te brengen en 's avonds in de stad liepen we Andreas tegen het lijf. Andreas komt uit Denemarken en studeert ook voor een halfjaar aan Sciences Po Grenoble; hem had ik ontmoet in de trein tussen Genève en Grenoble. Tout à fait par hasard!
Op zaterdag heb ik ze de hele stad laten zien. Het weer werkte die dag helaas niet echt mee, maar dat kon de pret zeker niet drukken. Zaterdagavond hebben we lekker gegeten in een heel knus en gezellig restaurantje. Op zondag hebben we het alle drie aangedurfd om met de ‘télépherique’ naar de Bastille gegaan. De télépherique is en blijft een kabelbaan en daar is vooral papa niet zo dol op. Gelukkig vond ook papa dat het uitzicht, dat je hebt vanaf de Bastille op de stad, het allemaal waard was. Daarna was de tijd van afscheid nemen weer gekomen.. Dat is natuurlijk minder leuk, maar we kunnen nagenieten van een heel gezellig en bijzonder weekend. Het was een weekend om nooit te vergeten!

Dit was een klein overzicht van de gebeurtenissen hier, ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen!

Liefs Marie

  • 03 Oktober 2012 - 21:27

    Marjel :

    Hey Marie,

    Tjee wat gebeurt er veel en zo te lezen houd je prima overzicht op alles wat je overkomt. Tout va donc tres bon om ook maar eens wat Franse termen erin te gooien. Wel niet te veel gaan doen he, kunnen we het hier met ons "schoolfrans" niet meer behappen!
    We kijken nu al uit naar je volgende bericht, veel liefs van ons allemaal, dikke kus, tante Marjel en de rest

  • 03 Oktober 2012 - 22:08

    Henk & Annerie.:

    Hallo Marie,

    Ja... het was heel bijzonder om samen te zijn in Grenoble!!
    Ook wij zijn nog steeds aan het nagenieten.
    Met alles wat je nu verteld kunnen we een goed beeld krijgen.
    Door de foto's te zien komt de sfeer van het weekend meteen weer terug!

    Groetjes, xxx Papa & Mama.

  • 04 Oktober 2012 - 19:50

    Ben En Ans:

    Hoi Marie,

    Wel fijn dat je het niet alleen met je studie druk hebt en ook echt van je vrije tijd kunt genieten.
    Mooi dat je Henk en Annerie alles hebt kunnen laten zien, tot de volgende keer .

    Groetjes uit Zeeland.

  • 04 Oktober 2012 - 19:50

    Ben En Ans:

    Hoi Marie,

    Wel fijn dat je het niet alleen met je studie druk hebt en ook echt van je vrije tijd kunt genieten.
    Mooi dat je Henk en Annerie alles hebt kunnen laten zien, tot de volgende keer .

    Groetjes uit Zeeland.

  • 05 Oktober 2012 - 20:58

    Lois (je Nichtje):

    Hey Marie

    Ik vind het super leuk om te lezen dat het je goed bevalt in Frankrijk. Vaak heb ik
    nog aan je gedacht en mezelf afgevraagd of je het leuk had daar.
    Maar een croissant elke ochtend klinkt mij niet verkeerd in de oren......
    Ik zou er verder nog heel erg veel van genieten zodat je er later nog leuk op terug
    kan kijken.

    Groetjes van je nichtje Lois en ook van papa mama en Vince!

  • 06 Oktober 2012 - 20:32

    Herman En Maria:

    Ha Marie,

    Wat is het toch leuk om jouw wel en wee te volgen! en je kunt zo leuk schrijven. Een carriere erbij als columniste?
    Je ouders zijn vanmiddag hier geweest en vertelden enthousiast over het bezoek aan jou.
    Leuk om de foto's te zien. en .... heel veel succes met je presentatie!

    groetjes,
    oom Herman en tante Maria

  • 08 Oktober 2012 - 21:25

    HELMA:



    Hoi Marie

    Wij hebben van jou moeder dit mail adres gekregen,Marie in frankrijk.
    en daar zijn wij naar op zoek gegaan.
    Wat een leuk verhaal en leuke foto,s je hebt het goed naar je zin!!!
    Veel succes .

    Groetjes van de buren LEO EN HELMA.

  • 12 Oktober 2012 - 21:18

    Anna:

    Klinkt goed Marie, maar wel terugkomen hoor! :) Dat doe ik ook haha, lieve groetjes uit Warschau! X

  • 14 Oktober 2012 - 20:22

    May En Thea:

    Hallo Marie,

    Allereerst PROFICIAT met je 21ste verjaardag,gezellig vieren in de mooie stad Grenoble! Dat vergeet je nooit meer.Wat fijn dat het zo goed met je gaat,een bijzondere ervaring.
    Je schrijft ontzettend leuk,we genieten ervan.
    Veel succes met je studie en vooral veel plezier,met alles wat je daar onderneemt

    Groeten,O-May en T-Thea.

  • 14 Oktober 2012 - 22:08

    Tanta Maria En Ome May:

    Hallo Marie,

    Van Harte Gefeliciteerd met je 21ste verjaardag en dat dit in Frankrijk gevierd mag worden!!
    Wat fijn dat het goed met je gaat,blijf genieten van deze bijzondere tijd.
    Veel succes en geluk met alles wat je doet.

    Groetjes O-May en T-Maria

  • 15 Oktober 2012 - 09:18

    Ingeborg:

    21 jaar... een verjaardag die je niet snel zal vergeten.

    Van HARTE gefeliciteerd, maak er een leuke dag van vandaag samen met je studiegenootjes!

    Veel groetjes, Vince, Lois, Rob en Ingeborg

  • 15 Oktober 2012 - 12:19

    Ben En Ans:

    Hoi Marie,

    Wij willen jou van harte feliciteren met je 21ste verjaardag ,
    maak er een mooie dag van.

    Groetjes Rob en Geertje, ome ben en tante Ans.

  • 15 Oktober 2012 - 17:05

    Oom Herman Tante Maria:

    Ha Marie,

    Van harte met je 21e verjaardag! dat wordt een feestjes op zijn Frans.... Een fijne dag!

    groeten uit Beugen

  • 15 Oktober 2012 - 21:49

    Lydia:

    Hoi Marie,

    Proficiat met je verjaardag!!
    21 alweer, wel heel bijzonder om dat in Frankrijk te vieren zeg..
    We zijn benieuwd naar je volgende verslagje.
    Heel veel plezier nog en succes met studeren!!

    Groetjes Kay & Lydia



  • 15 Oktober 2012 - 22:59

    Jeannette En Kees:

    Hoi Marie
    Allereerst proficiat met je 21ste verjaardag,maak er een gezellig feestje van.
    We genieten van je mooie verhalen in frankrijk,je kunt het zo mooi vertellen.
    Ook mooie foto's van jouw en met papa en mama erbij in het prachtige Grenoble.
    We zien wel op de foto's dat je het helemaal naar je zin hebt.
    Nog veel succes en plezier met je studie.

    gr.Jeannette en Kees

Verslag uit: Frankrijk, Grenoble

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

21 Januari 2013

Au revoir la France!

02 November 2012

Excursions et exposés!

02 Oktober 2012

Découvrir la vie en France!

11 September 2012

Mijn eerste week in la France!
Marie

Actief sinds 11 Sept. 2012
Verslag gelezen: 704
Totaal aantal bezoekers 6331

Voorgaande reizen:

11 September 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: