Au revoir la France! - Reisverslag uit Grenoble, Frankrijk van Marie Hout - WaarBenJij.nu Au revoir la France! - Reisverslag uit Grenoble, Frankrijk van Marie Hout - WaarBenJij.nu

Au revoir la France!

Door: Marie

Blijf op de hoogte en volg Marie

21 Januari 2013 | Frankrijk, Grenoble

Bonjour à tous!

Hier een laatste berichtje uit Grenoble, want over een paar dagen is het tijd om weer terug naar Nederland te gaan! De afgelopen maanden zijn voorbij gevlogen en september 2012, toen dit avontuur begon, lijkt heel lang geleden.

Ik heb veel nieuwe mensen leren kennen, ik heb geleerd hoe het is om echt op jezelf te wonen, ik heb mijn Frans verbeterd en ik heb zelfs een (klein) beetje leren skiën! Ik heb enorm genoten van het leven hier, de mensen, de feestjes, het eten, de wijn en de mooie bergen! Ik heb drie keer heel leuk bezoek mogen ontvangen, namelijk van papa en mama, Hanne en Laura! Heel bijzonder en leuk was het om ze hier rond te leiden en mijn ontdekkingen met ze te kunnen delen.

Daarnaast heb ik het ook aardig druk gehad met studeren, vandaar dat het wat rustiger is geweest op deze blog. Ik heb in totaal zeven vakken gevolgd, waarvan twee in het Engels en de rest natuurlijk in het Frans. De uitslag laat helaas nog even op zich wachten. Ook heb ik vorige week een groot taal examen gedaan (DELF B2) wat nog pittiger was dan ik had gedacht. Die uitslag komt over drie weken, dus dat blijft nog even spannend!

Als ik terugkijk op de afgelopen maanden, kan ik zeggen dat studeren hier in Grenoble een ervaring is geweest die ik nooit had willen missen! Ik heb ontzettend veel genoten, ook van de kleine dingen die het leven in Frankrijk te bieden heeft. Bijvoorbeeld met een baguette onder je arm door de stad lopen, typisch Franse mensen spotten, de manier waarop Fransen kunnen praten, samen met de andere twee Nederlandse meiden ongegeneerd en ongestoord in het Nederlands roddelen over de af en toe gekke Fransen om ons heen (want er is toch niemand die ons kan verstaan!), proberen de Marseillaise (het Franse volkslied) te zingen in de kroeg en natuurlijk overal ‘bonjooour’ en ‘merci’ kunnen zeggen. In deze maanden heb ik een inkijkje gekregen in het leven van de Fransen en het blijft een fascinerend volk vind ik.

Nu is de tijd van afscheid gekomen.. Ik ga het zeker missen hier! Maar tegelijkertijd kijk ik er ook naar uit om weer terug te zijn in Nederland, waar familie en vrienden dichtbij zijn, de normale kaas niet beschimmeld is en waar alles op fiets-afstand is. Ook heel fijn!

Merci beaucoup voor jullie aandacht en reacties op mijn blog et à bientôt aux Pays-Bas!!

Liefs Marie

  • 22 Januari 2013 - 01:14

    Sara:

    Geniet van je laatste dagen daar Marie!! Ik kijk er erg naar uit om je verhalen in real-life te horen :) Tot snel!! XX

  • 22 Januari 2013 - 07:59

    Hans En Jeannette Geenen:

    Hallo Marie

    We kunnen echt uit je verhaal halen dat je een ontzettend leuke en leerzame tijd hebt gehad in frankrijk.
    Deze ervaring neemt niemand van jou af. Ook mooi om op terug te kijken. Wij hopen dat je resultaten goed zullen zijn. Geniet nog even en tot weerziens.
    Groetjes Hans en Jeannette

  • 22 Januari 2013 - 08:55

    Maria Van Melis:

    Ha Marie,
    Dank je wel voor je mooie verhalen en foto's. Het was leuk om zo een inkijkje te krijgen in je leven daar in Frankrijk. Het is geweldig dat de generatie van nu dit soort kansen krijgt en wat jou siert is dat je dit ook beseft. Ik hoop dat je studieresultaten zullen voldoen aan je verwachting en wens je veel succes met je overgang naar het Nederlandse leventje.

    hartelijke groet
    tante Maria

  • 22 Januari 2013 - 09:56

    Hanne:

    Wat een leuk laatste bericht Marie, ik kijk uit naar donderdag! :) xxx

  • 22 Januari 2013 - 18:47

    Ingeborg:

    Mooi om te lezen dat je het daar zo goed naar je zin hebt gehad. Ik denk dat je nu altijd anders naar de fransen kijkt als je ooit weer naar Frankrijk op vakantie gaat (want je gaat er toch zeker niet wonen hè)!!!! (grapje) Geniet nog van je laatste dagen en tot gauw in Nederland.
    Groetjes familie de Klijn


  • 22 Januari 2013 - 20:59

    Francien Van Gaal:

    Hoi Marie,

    Fijn om te horen dat je het zo goed naar je zin hebt gehad.
    Ook al heb je de uitslagen van je studie nog niet binnen, kun je héél trots zijn op jezelf.
    Nu nog even afscheid nemen in Frankrijk en dan lekker naar huis naar je familie en vrienden.
    Marie, wij wensen je een goede reis toe!

    Groetjes,
    Ome Siebert en tante Francien

  • 23 Januari 2013 - 11:41

    Henk Van Hout:

    Dag Marie,

    Nu je blog pas eens rustig kunnen lezen ( na Riga ).

    Net hebben we voor het laatst drie kwartier geskyped !!
    Als ik nu terug kijk is deze tijd heel snel verlopen en gelukkig heel positief.
    En dat is echt je eigen verdienste, je inzet is 120% geweest.
    Je hebt er alles uitgehaald wat mogelijk was en dat is voor mij heel mooi om dat allemaal aan de zijlijn mee te maken.
    Je bent letterlijk volwassen geworden, want je bent in Franrijk 21 jaar geworden!!
    Maar vooral ben je door alle ervaringen, positieve en negatieve , heel zelfstandig geworden.
    In die zin komt er toch een andere Marie terug waar ik heel trots op ben!!
    Wat helemaal niet verandert is is je enthousiasme, je was net tijdens het skypen dezelfde Marie als een half jaar geleden, dat mag je nooit verliezen!!

    Goede reis voor morgen en ik haal je graag op en dan weer lekker verder in Nijmegen.

    groetjes, Henk


  • 23 Januari 2013 - 12:05

    Annerie.:

    Lieve Marie,

    Een slot woordje ook van mij.
    Wat kan ik zeggen na al die lieve woorden die al tot je gericht zijn...
    Als moeder wil ik eerst zeggen hoe ongeloofelijk trots ik op je ben!!
    Maar bovenal wil ik je van HARTE bedanken, want al je ondernemingen zijn voor mij ook een hele mooie belevenis geweest.
    Dat mag je als moeder toch maar allemaal mee maken!
    Neem alle je ervaringen voor je verdere studie mee.
    En Frankrijk heeft een bijzonder plekje in je hart gekregen, daar zal je nog vaak op terug kijken.

    Marie, goede reis, en tot morgen met een dikke knuffel xxx

    Liefs mama.


  • 23 Januari 2013 - 13:25

    Carolien:

    Lieve Marie,

    wat een mooi slot-verslag. Heel fijn dat je zo'n ontzettend mooie en leuke tijd hebt gehad en ik vind het echt heel knap hoe jij alles in het Frans hebt gedaan! Maar nu mag je wel weer naar huis komen, want ik heb zin om weer een keertje gezellig een feestje te vieren in Nijmegen. Ik zie je zaterdag :)

    Goede reis Marie

    xxx

  • 23 Januari 2013 - 14:00

    Sanne:

    Olaa Marie! Kom je alweer heel bijna terug in het "niets-veranderde" Nijmegen! Ik ben benieuwd naar je verhalen en we moeten maar snel een wijntje drinken. Jij kunt me allicht meer vertellen over wijn nu dan ik haha met al die Franse wijn ervaringen nomnomnom! Een hele goede reis, geniet nog van je laatste stokbroodje en het zal vast niet de laatste keer zijn dat je daar bent geweest! Suc7 en tot snellieeee!

  • 23 Januari 2013 - 17:12

    Opa En Oma Herckenrath:

    Hallo lieve Marie,

    Ook wij willen even reageren bij het verblijf in Frankrijk.
    Wij zijn heel erg trots op jou maar ook ontzettend blij dat je weer thuis komt.
    We zien elkaar snel.
    Goede reis!

    Groetjes, Opa en Oma.


  • 23 Januari 2013 - 18:09

    May En Thea:

    Dag Marie,

    Wat zal jij nog vaak terugkijken met een goed gevoel ,op je geweldige tijd in Grenoble.Het was echt spannend toen je vertrok, maar het heeft jou veel gegeven. Jij hebt daar op een mooie,eigen manier invulling aangegeven,wat bijzonder knap is.Hier mag je zeker trots op zijn.
    Je gaat beslist de typische Franse dingen missen.
    Wij wensen je een fijne thuiskomst en tot ziens!

    Groeten,O-May en T-Thea.

Verslag uit: Frankrijk, Grenoble

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

21 Januari 2013

Au revoir la France!

02 November 2012

Excursions et exposés!

02 Oktober 2012

Découvrir la vie en France!

11 September 2012

Mijn eerste week in la France!
Marie

Actief sinds 11 Sept. 2012
Verslag gelezen: 2177
Totaal aantal bezoekers 6327

Voorgaande reizen:

11 September 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: