Excursions et exposés! - Reisverslag uit Grenoble, Frankrijk van Marie Hout - WaarBenJij.nu Excursions et exposés! - Reisverslag uit Grenoble, Frankrijk van Marie Hout - WaarBenJij.nu

Excursions et exposés!

Door: Marie van Hout

Blijf op de hoogte en volg Marie

02 November 2012 | Frankrijk, Grenoble

Bonjour à tous!

Ik ben inmiddels al (bijna) twee maanden in het mooie Frankrijk. Het werd dus weer eens tijd voor een nieuw verhaal, want er is weer van alles gebeurd. Zo ben ik bijvoorbeeld 21 geworden! Bedankt voor alle leuke en lieve felicitaties, mede hierdoor voelde ik me helemaal jarig! Op de dag zelf heb ik het gevierd met de meiden hier onder het genot van taartjes, macarons en champagne. Ook heb ik natuurlijk uitgebreid geskyped met papa en mama, oma van Hout, opa en oma Herckenrath en Hanne en Edwin. Het was een hele leuke dag!

Ik heb ondertussen al veel van de omgeving hier ontdekt. Zo ben ik bijvoorbeeld op een hiking weekend in het gebergte ‘Chartreuse’ geweest en dat was echt geweldig! Chartreuse is één van de drie gebergtes rondom Grenoble. Het weekend werd georganiseerd door de sportvereniging van Sciences Po, dus de groep bestond alleen uit medestudenten en er gingen ook een aantal leuke meiden mee die ik al kende. Het was dus erg gezellig! Ik heb vaker bergwandelingen gemaakt op vakantie, maar nog nooit was ik helemaal tot het topje geklommen. Het uitzicht vanaf daar was adembenemend mooi! We hebben de berg ‘Chamechaude’ beklommen van wel 2082 meter. We hadden geluk met het weer; het was zo helder dat we zelfs de Mont Blanc hebben kunnen zien. Op de heenweg had ik nagenoeg geen last van hoogtevrees, maar het pad terug naar beneden was toch wel wat spannender.. Natuurlijk heb je geen keus als je boven op een berg staat: je moet gewoon weer naar beneden! Gelukkig was het iedereen gelukt om weer heelhuids terug te keren naar de chalet. ’s Avonds tijdens de soirée in de berghut heb ik kennis gemaakt met de likeur ‘Chartreuse’: na de hele dag gewandeld te hebben, kregen we namelijk warme chocolademelk met een beetje Chartreuse, als toetje kregen we geflambeerde banaan met Chartreuse en bij de borrel kwam de Chartreuse uiteraard weer voor de dag. De Chartreuse zal ik dus nooit meer vergeten!

Verder ben ik een dagje naar Lyon geweest, samen met Iris en Merete, de broer van Merete en een vriend van hem. Deze stad kende ik nog helemaal niet, maar ik was heel positief verrast! Het is een hele grote (3e grootste stad van Frankrijk), mooie en gezellige stad. Lyon ligt op een uurtje rijden van Grenoble en staat bekend om haar keuken en dit zagen we terug in de vele leuke restaurantjes, waar je voor weinig geld heel lekker kunt eten. La cuisine Lyonnaise is echter ook niet vies van het eten van ingewanden, zoals levertjes en hersenen, dus je moet wel een beetje uitkijken met wat je bestelt!

Afgelopen weekend ben ik op een soort mini-vakantie naar ‘le Sud de la France’ geweest en dat was ook weer alleen maar genieten!! Samen met Iris, het Nederlandse meisje dat ik hier heb leren kennen, ben ik op vrijdag naar Marseille gegaan. Hier hadden we een hostel midden in het oude centrum. ’s Avonds hebben we mosselen gegeten in de oude haven en op zaterdagochtend pakten we alweer de trein naar Aix-en-Provence. Marseille is heel groot (na Parijs is het de grootste stad van Frankrijk), dus in die korte tijd hebben we niet heel veel van Marseille gezien, maar het oude centrum hebben we zeker wel kunnen verkennen. Marseille heeft een slecht imago door de banlieues (= buitenwijken) waar veel criminaliteit en drugshandel voorkomt. De haven en het stadscentrum zijn echter heel erg mooi!
Zaterdagochtend gingen we naar Aix-en-Provence voor de dag, want zaterdagavond zaten we alweer in de trein naar Montpellier. Hierna zijn we op maandagochtend naar Avignon gegaan en maandagavond waren we weer terug in Grenoble, waar we de sneeuw die op zaterdag was gevallen nog konden zien. Het waren vier fantastische dagen; de steden zijn alle vier heel erg mooi en op en top Frans en met Iris was het ook erg gezellig! Zie ook de foto’s ;)!

Het lijkt nu misschien alsof ik alleen maar de toerist uithang, maar dat is toch niet helemaal waar! Naast al deze leuke dingen heb ik het namelijk ook aardig druk op de universiteit. Mijn eerste Franse presentatie ging gelukkig goed, iedereen kon me goed verstaan! Aankomende weken staan er nog meer presentaties en essays op het programma. Het harde werken wordt echter vaak afgewisseld met leuke dingen, dus dat zit helemaal goed. Ook zijn we al uitgenodigd voor ‘Franse feestjes’ (= feestjes waarbij het merendeel uit Franse studenten bestaat). Naast dat dit natuurlijk goed is voor je Frans, zijn dit ook heel gezellige feestjes. Sinds kort heb ik samen met Sian en Camilo, mijn twee huisgenoten, de regel dat er binnen het huis alleen nog maar Frans gepraat wordt. Ik merk dat het Frans begrijpen een stuk makkelijker gaat dan in het begin en ook het zelf Frans praten gaat stukje bij beetje steeds beter. Het is echt een kwestie van veel oefenen!

Ik heb het helemaal naar mijn zin hier, maar dat betekent niet dat het thuisfront niet gemist wordt. Ik heb ook heel veel zin om eind november (nog maar 3 weekjes!) weer even naar huis te komen!!

Veel liefs,

Marie

  • 04 November 2012 - 11:40

    Henk Van Hout:

    Dag Marie,

    Het verslag en de foto's geven aan dat je helemaal in het " Franse Leven " zit, dat heb je dus heel goed voor elkaar. Super dat het frans praten je beter afgaat en vooral dat je dat leuk vindt, want dan wordt de uitdaging alleen maar groter.
    Het mooiste vindt ik je uitstraling op de foto's, het spat er vanaf dat je het erg naar je zin hebt, je geniet van de leuke dingen, naast het harde werken.
    En dat heb je weer allemaal aan je zelf te danken, want het zijn je eigen initiatieven!
    Dus kortom, ik vindt het geweldig en ben super trots op je!!

    groetjes, Henk

  • 04 November 2012 - 14:09

    Annerie.:

    Hoi Marie,

    Het blijft maar meegenieten van al je mooie verhalen en foto's erbij!
    Wat een super tijd daar in het mooi Frankrijk....

    Heel veel liefs, Annerie.

  • 05 November 2012 - 22:32

    Tante Francien En Ome Siebert,:

    Dag Marie,

    Ten eerste nog van harte gefeliciteerd met je 21-ste verjaardag. Je feestdag was heel gezellig verlopen zo lazen we net. Complimenten voor je leuke reisverslagen en fijn te lezen dat het zo goed gaat daar in zuid frankrijk. Die ervaring pakt niemand je meer af. Het is heel leerzaam in combinatie met gezelligheid en je leert snel heel veel mensen kennen. Die maanden vliegen zo om. De bijgaande foto's zijn ook prachtig om te zien.Die herfstkleuren van bladeren in de bergen zijn schitterend. Leuk dat je pap en mam je bezocht hebben. Ff knus bij elkaar in de camper zoals op al die andere vakantie's. Ze zijn terecht trots op je wat je allemaal onderneemt. Binnenkort even naar huis om bij te praten en dan nog een tijdje terug. Met al die technische hulpjes als dit logbook, facebook, sms, skyp. gsm enz enz lijkt het allemaal niet zo ver weg en kun je contact houden met iedereen die je dierbaar is.We wensen je tot slot nog een hele leerzame en gezellige tijd daar en tot ziens. Groetjes van:Tante Francien en Ome Siebert.

  • 06 November 2012 - 14:10

    Hans En Jeannette Geenen:

    Hallo marie

    Wat een leuke tijd heb jij daar. Ja net als je vader al zegt je straalt op iedere foto. Je hebt het goed naar je zin dat beluisteren we wel uit jou mooie verhalen. En dat je al zoveel gezien hebt van het mooie frankrijk. Als wij dit zien zouden we het liefst vandaag weer op vakantie gaan. Nou we wensen je nog een hele mooie en zeker een leerzame tijd toe.
    Marie het ga je goed . Groetjes hans en jeannette

  • 06 November 2012 - 21:46

    Edwin En Hanne:

    Hee (schoon)zus! ;)
    Alweer een mooi reisverhaal, leuk om te lezen!
    De foto's blijven ook erg mooi om te kijken, zoals je kunt zien aan mijn likes op facebook, haha!

    Tot morgen op skype xxx

  • 08 November 2012 - 10:28

    Tante Marjel:

    Hey Marie,

    Jeeh..het gaat maar door al die mooie gebeurtenissen die je meemaakt. Fijn dat je naast je drukke studie nog tijd hebt voor zoveel leuks. Ik zou je graag een keer bezig willen zien tijdens zo'n presentatie op de universiteit, wat zou ik trots zijn ! Het feest van Opa en Oma zit er nu echt snel aan te komen, de voorbereidingen gaan super goed. We tellen er op jou weer te zien. Veel liefs van ons allemaal.
    Tante Marjel

  • 12 November 2012 - 18:15

    Loes :

    bonjour Marie!
    wat leuk om je te volgen via deze site, ik zie dat je het super naar je zin hebt!
    hele mooie foto's en verhalen. Stiekem ben ik wel een beetje jaloers hoor haha
    nog heel veel plezier, geniet ervan!
    xxxx loes

  • 15 November 2012 - 16:32

    Tante Maria Beugen:

    Ha Marie,
    wat een fantastisch leventje heb je en het is je gegund! Uiteraard ook hard werken op de uni, maar ook genieten van het studentenleven. Wederom leuk om te lezen.
    Alvast veel plezier met je bezoek aan thuis en het feest van opa en oma

    hartelijke groeten

Verslag uit: Frankrijk, Grenoble

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

21 Januari 2013

Au revoir la France!

02 November 2012

Excursions et exposés!

02 Oktober 2012

Découvrir la vie en France!

11 September 2012

Mijn eerste week in la France!
Marie

Actief sinds 11 Sept. 2012
Verslag gelezen: 610
Totaal aantal bezoekers 6330

Voorgaande reizen:

11 September 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: